Vårat uppdrag och syfte

Färjestad BK Hockeyallians

Alliansen skapades och finns till för att göra skillnad för värmländsk ungdomsidrott. Genom Färjestad BK Hockeyallians och des cup- och campverksamhet i form av The Nordic Season och numera Färjestad CCM Hockey Camp skapas en plattform, utifrån vilken vi strävar efter att de kommande åren nå nya sätt att stärka medlemsföreningarnas verksamheter. Utöver det ekonomiska ska alliansens verksamhet även leda till mer utbildning och samarbete, ute i de värmländska ishallarna.

I detta forum kan medlemsföreningarna arbeta, inte bara för sin egen del, utan för värmländsk ungdomsidrotts fortsatta utveckling och fortlevnad.

BB211103FK009 (1) copy.jpg

Historia

Färjestad BK Hockeyallians grundades 2010 som en plattform där medlemsföreningarna skulle ges förutsättningar att tillsammans tackla de nya utmaningar som ungdomsishockeyn ställdes inför, som bland annat ett minskat antal spelare och en större kommersialisering. Med Färjestad BK som motor och med samarbete föreningarna emellan har alliansen på senare år främst drivit cup- och campverksamheten NORDIC SEASON under hela hockeysäsongen, runt om i Värmland. Med arrangemang som Nordic Youth Trophy och Girl Power Camp har det resulterat i en stark ekonomisk återinvestering i medlemsföreningarna, men det har även bidragit till en större samverkan och drivit utveckling för inkludering inom värmländsk ungdomsishockey.

Framtiden

Från och med maj 2022 utökades Hockeyalliansens verksamhet med Färjestad CCM Hockey Camp som tidigare drivits av Färjestad BK. Detta tillskott innebär nya ekonomiska möjligheter samtidigt som verksamheten får en större bredd sett till beröringspunkter av olika målgrupper, bredare kompetens och större varumärkesmöjligheter.

Dessutom utökas Hockeyalliansens verksamhet successivt med bland annat möjlighet för medlemsföreningarna att ta del av FBK Ledarakademien för kompetensutveckling och lokala utvecklingscamper på plats ute hos medlemsföreningarna. Med fler resurser så är ambitionen att skapa ännu fler värden för medlemsföreningarna och en fortsatt stark värmländsk ishockey långt in i framtiden.

DSC_2104 copy.jpg

Färjestad CCM Hockey Camp:

camp@farjestadsbk.se

The Nordic Season: